Linda Stuhaug

29. oktober 2016

Mandelgrøt

Mandelgrøt
Innholder annonselenker
God morgen!
Har du lyst å prøve noko nytt til frukost idag? Det er ei stund sida eg delte denne oppskrifta første gangen, og den blei tatt veldig godt imot. Grøt kokt på mandelmel som gir deilig mandelgrøt! Spises på akkurat samme måte som du spiser havregrøt, med den toppingen og tilbehøret du ønsker.
Mandelgrøten blir klumpfri og smaker nesten litt kransekakemasse. Du kan variere grøten med smakstilsetning eller ulike toppinger. Fri for sukker, gluten og kan lages melkefri om du bruker alternativ melk. I tillegg er grøten lavkarbo og veldig proteinrik, siden mandler er hovedingrediensen.
Passer like godt til frukost, lunsj, lørdagsgrøt (dette er vertfall eg vokst opp med!) eller kveldsmat:
Mandelgrøt, 1 porsjon 50-60 g mandelmel (du kan bruke både fettredusert og vanlig) 3 dl melk* 1/4 ts salt 1-2 ts sukrin+, eller anna søtning evt. smakstilsetning* topping
Slik gjer du: Kok opp mandelmel med 2 dl melk og la det småkoke 10 minutter, spe på med resten av melka underveis. Smak til med salt, sukrin+ og evt. smakstilsetning etter ønske. Server straks din favoritt topping!
Tips! – kok grøten med den melka du ønsker. Mandelmel, kokosmelk, tine melk… – tilsett gjerne smakstilsetning eller ekstraingredienser etter ønske. Mandelessens, kanel, kardemomme, egg, chiafrø, smør, frosne bær, hakkede nøtter er nokon eksempel.
Bruk også den toppingen du liker og foretrekker! Eg varierer mellom en friskere variant med frukt, bær og gjerne litt nøtter, og klassikeren sukrin+, kanel og smør:
Håper det frister!
Fulgte du meg på snappen til kostholdsdamene igår? Vi er en gjeng med en felles snap der vi rullerer kvar dag kven som tar over. Det vi har til felles er at vi er over gjennomsnittet interessert i mat og ernæring 🙂 I går var det altså min tur, og eg delte at eg var på tur i ettermiddagssola med vektvest:
Mange var nysgjerrige på vektvesten, og lurte på kor den var kjøpt. Den får du kjøpt hos x-life HER. Den er no på -25% rabatt, så du sparer altså nokre hundrelapper! Den kan justeres mellom 1-30 kg, sitter godt på kroppen og er heilt topp å bruke til turer, joggeturer, vektvest ved egentrening og lignande. Tightsen finner du HER.
No skal en ny, fin høstdag nytes <3 sola skinner endelig i Oslo, så det blir nok tur med vektvest idag også 🙂
God lørdag alle sammen!

Innholder annonselenker

God morgen!

Har du lyst å prøve noko nytt til frukost idag? Det er ei stund sida eg delte denne oppskrifta første gangen, og den blei tatt veldig godt imot. Grøt kokt på mandelmel som gir deilig mandelgrøt! Spises på akkurat samme måte som du spiser havregrøt, med den toppingen og tilbehøret du ønsker.

Mandelgrøten blir klumpfri og smaker nesten litt kransekakemasse. Du kan variere grøten med smakstilsetning eller ulike toppinger. Fri for sukker, gluten og kan lages melkefri om du bruker alternativ melk. I tillegg er grøten lavkarbo og veldig proteinrik, siden mandler er hovedingrediensen.

Passer like godt til frukost, lunsj, lørdagsgrøt (dette er vertfall eg vokst opp med!) eller kveldsmat:

Mandelgrøt, 1 porsjon
50-60 g mandelmel (du kan bruke både fettredusert og vanlig)
3 dl melk*
1/4 ts salt
1-2 ts sukrin+, eller anna søtning
evt. smakstilsetning*
topping

Slik gjer du:
Kok opp mandelmel med 2 dl melk og la det småkoke 10 minutter, spe på med resten av melka underveis. Smak til med salt, sukrin+ og evt. smakstilsetning etter ønske. Server straks din favoritt topping!

Tips!
– kok grøten med den melka du ønsker. Mandelmel, kokosmelk, tine melk…
– tilsett gjerne smakstilsetning eller ekstraingredienser etter ønske. Mandelessens, kanel, kardemomme, egg, chiafrø, smør, frosne bær, hakkede nøtter er nokon eksempel.

Bruk også den toppingen du liker og foretrekker! Eg varierer mellom en friskere variant med frukt, bær og gjerne litt nøtter, og klassikeren sukrin+, kanel og smør:

Håper det frister!

Fulgte du meg på snappen til kostholdsdamene igår? Vi er en gjeng med en felles snap der vi rullerer kvar dag kven som tar over. Det vi har til felles er at vi er over gjennomsnittet interessert i mat og ernæring 🙂 I går var det altså min tur, og eg delte at eg var på tur i ettermiddagssola med vektvest:

Mange var nysgjerrige på vektvesten, og lurte på kor den var kjøpt. Den får du kjøpt hos x-life HER. Den er no på -25% rabatt, så du sparer altså nokre hundrelapper! Den kan justeres mellom 1-30 kg, sitter godt på kroppen og er heilt topp å bruke til turer, joggeturer, vektvest ved egentrening og lignande. Tightsen finner du  HER.

No skal en ny, fin høstdag nytes <3 sola skinner endelig i Oslo, så det blir nok tur med vektvest idag også 🙂

God lørdag alle sammen!

7 Kommentarer

E

Eileen

16. november 2018

Jeg står her nå og rører og rører, men er jo bare suppe 57 gram mandelmel og 3dl melk . Hjelp!

Linda Stuhaug

16. november 2018

Har du lest heile innlegget? Du skal starte med 2 dl, og spe på med siste ved behov. Bruker du fullfett mandelmjøl er det sannsnyligvis nok med 2 dl 😉

A

Anita

2. april 2020

Vel, «ved behov» må kanskje presiseres. Sitter også igjen med mandel SUPPE

L

Linn

21. oktober 2021

Hei. Ser det er lenge siden denne er lagt ut, men håper du svarer likevel kan man droppe sukker helt? Vil helst ikke bruke søtning i det hele tatt. Eller ødelegger det smaken?? Mvh Linn

Linda Stuhaug

22. oktober 2021

Hei! Det er jo smak og behag, så det må du nesten berre prøve deg fram på 🙂

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg