Linda Stuhaug

5. september 2015

Fløyelsmjuk havregraut

Fløyelsmjuk havregraut
Innlegget inneholder annonselenker
Det er lørdag!
For meg var det tradisjon gjennom oppveksen med graut på lørdager. Ekte risengrynsgraut med sukker, kanel og smørauge – ikkje minst litt spekekjøtt som tilbehør. Her har dere en litt ny variant med havre som eg og har delt oppskrift på tidligere: fløyelsmjuk, krema havregraut.
Forskjellen her er at man bruker havremel istedenfor havregryn, som gjer grauten heilt mjuk i konsistensen. Med sukrin+, kanel, smørauge og serranoskinke som tilbehør gav måltidet meg skikkelig barndomsminner!
For mange er havregraut en god start på dagen, men det kan like gjerne nytes til lunsj, middag eller kveldsmat. Juster porsjonen etter deg og dine behov, og bruk gjerne anna topping som frukt, bær, nøtter, cottage cheese eller lignande.
Fløyelsmjuk havregraut, 1 porsjon 50 g havremel* ca. 3-3,5 dl valgfri melk* litt salt litt søtning
Kok opp havremel, salt og søtning med 2 dl melk. La grauten småkoke i 10-15 minutter medan du sper på med resten av melka. Server straks med den toppingen og tilbehøret du ønsker! Denne gangen brukte eg sukrin+ som søtning og strøsukker.
Tips: ? kok gjerne havregrauten med halvparten 50/50 kokosmelk og vatn. Ekstra næring og god metthetsfølelse, i tillegg får du grauten melkefri. ? for ekstra proteiner/fett kan man også tilsette ekstraingrediens mot slutten av koketida. Eksempel kan vere eggekvite, eggeplomme, heilt egg, proteinpulver, cottage cheese, gresk yoghurt, cocosa, nøttesmør. ? havremel kan man fint lage sjølv. Kjør havregryn i foodprosessor til det er finmalt.
Lag en ny vri på lørdagsgrauten eller prøv deg som kvardagsfrukost neste veke! Sunt, godt, billig og enkelt.
Helga er godt i gang – nyt den på den måten du liker best! Frisk luft, skog og trening ute gir meg masse ekstra energi i en hektisk kvardag. Jakke fra 2XU – perfekt til utetrening da den beskytter mot vær og vind, samtidig som den slipper ut fukt. Tights fra Reebok – behagelig med god stretch. No på -25% rabatt!
God lørdag 🙂

Innlegget inneholder annonselenker


Det er lørdag!

For meg var det tradisjon gjennom oppveksen med graut på lørdager. Ekte risengrynsgraut med sukker, kanel og smørauge – ikkje minst litt spekekjøtt som tilbehør. Her har dere en litt ny variant med havre som eg og har delt oppskrift på tidligere: fløyelsmjuk, krema havregraut.

Forskjellen her er at man bruker havremel istedenfor havregryn, som gjer grauten heilt mjuk i konsistensen. Med sukrin+, kanel, smørauge og serranoskinke som tilbehør gav måltidet meg skikkelig barndomsminner!

For mange er havregraut en god start på dagen, men det kan like gjerne nytes til lunsj, middag eller kveldsmat. Juster porsjonen etter deg og dine behov, og bruk gjerne anna topping som frukt, bær, nøtter, cottage cheese eller lignande.

Fløyelsmjuk havregraut, 1 porsjon
50 g havremel*
ca. 3-3,5 dl valgfri melk*
litt salt
litt søtning

Kok opp havremel, salt og søtning med 2 dl melk. La grauten småkoke i 10-15 minutter medan du sper på med resten av melka. Server straks med den toppingen og tilbehøret du ønsker! Denne gangen brukte eg sukrin+ som søtning og strøsukker.

Tips:
? kok gjerne havregrauten med halvparten 50/50 kokosmelk og vatn. Ekstra næring og god metthetsfølelse, i tillegg får du grauten melkefri.
? for ekstra proteiner/fett kan man også tilsette ekstraingrediens mot slutten av koketida. Eksempel kan vere eggekvite, eggeplomme, heilt egg, proteinpulver, cottage cheese, gresk yoghurt, cocosa, nøttesmør.
? havremel kan man fint lage sjølv. Kjør havregryn i foodprosessor til det er finmalt.

Lag en ny vri på lørdagsgrauten eller prøv deg som kvardagsfrukost neste veke! Sunt, godt, billig og enkelt.

Helga er godt i gang – nyt den på den måten du liker best! Frisk luft, skog og trening ute gir meg masse ekstra energi i en hektisk kvardag.


Jakke fra 2XU – perfekt til utetrening da den beskytter mot vær og vind, samtidig som den slipper ut fukt.
Tights fra Reebok – behagelig med god stretch. No på -25% rabatt!

God lørdag 🙂

Annonse

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg