Linda Stuhaug

Fullverdig, næringsrik smoothie

Fullverdig, næringsrik smoothie
Hei hopp!
På varme sommerdager passer det ypperlig med en måltidssmoothie. Apetitten er gjerne ikkje heilt på topp, eller så vil man ha noke kaldt og avkjølande, og da er smoothie midt i blinken! Man kan jo i utgangspunktet ha det til både frukost, lunsj, middag, kveldsmat, mellommåltid eller kva det måtte vere – så lenge porsjonen og gjerne toppingen er stor nok!
For at en smoothie skal bli fullferdig for eit måltid må man bruke meir enn frukt, bær og juice. En slik smoothie vil berre dra blodsukket til værs, gir lite næring og metthetsfølelsen vil komme ganske fort tilbake. Ved å tilføye proteiner og/eller sunt fett blir smoothien plutselig bli meir næringsrik og man gir kroppen det den trenger. Tidligere har eg tipsa dere om bruk av blant anna kokosmelk, avokado, proteinrik yoghurt, nøtter, proteinpulver og grønnsaker i smoothien for å gjere den fullferdig, men eit tips eg bruker masse som eg enda ikkje har nevt er nemlig… egg!
Egg er en real næringsbombe, og omtales som naturens vitaminpille – for det einaste vitaminet man ikkje finner i egg er vitamin C. Det har eit høgt innhold av sunne fettsyrer og protein. I tilføye rått egg i smoothien er kanskje langt ut av komfortsona for mange, men man kjenner ikkje smak eller lukt av egget skjønner dere. Egget gir smoothien en god konsistens og masse næring.
Man kan selfølgelig bruke andre typer bær, eller prøve seg fram med andre ingredienser. Prinsippet mitt er at eg ønsker dere skal prøve egget!
Næringsrik bringebærsmoothie ? 150 g frosne bringebær ?150 g valgfri yoghurt / kokosmelk (eg pleier bruke 50/50 med vanlig og light kokosmelk) ? 1 egg ? Evt. 1/2 banan ? Valgfri søtning etter smak, eg bruker sukrinmelis ? Væske til passelig konsistens – juice, vatn, melk etc
Miks sammen til en klumpfri smoothie, juster med væske til den konsistense du ønsker, og smak til med søtning! Tilsett gjerne ekstraingredienser.
Smoothien kan etast (personlig liker eg best en tjukk konsistens så eg kan ete med skei) eller drikkast som den er, eller man kan bruke den som basis for litt ekstra topping i ei skål –
Toppa med heimelaga, sukkerfri karamell- granola som du finner oppskrift på HER, litt friske blåbær og chiafrø ?
Fortell meg gjerne om en eller fleire ingredienser du bruker for å få din smoothie fullverdig! Toppingen teller også, selfølgelig – det er jo en del av måltidet 🙂

Hei hopp!

På varme sommerdager passer det ypperlig med en måltidssmoothie. Apetitten er gjerne ikkje heilt på topp, eller så vil man ha noke kaldt og avkjølande, og da er smoothie midt i blinken! Man kan jo i utgangspunktet ha det til både frukost, lunsj, middag, kveldsmat, mellommåltid eller kva det måtte vere – så lenge porsjonen og gjerne toppingen er stor nok!

For at en smoothie skal bli fullferdig for eit måltid må man bruke meir enn frukt, bær og juice. En slik smoothie vil berre dra blodsukket til værs, gir lite næring og metthetsfølelsen vil komme ganske fort tilbake. Ved å tilføye proteiner og/eller sunt fett blir smoothien plutselig bli meir næringsrik og man gir kroppen det den trenger. Tidligere har eg tipsa dere om bruk av blant anna kokosmelk, avokado, proteinrik yoghurt, nøtter, proteinpulver og grønnsaker i smoothien for å gjere den fullferdig, men eit tips eg bruker masse som eg enda ikkje har nevt er nemlig… egg!

Egg er en real næringsbombe, og omtales som naturens vitaminpille – for det einaste vitaminet man ikkje finner i egg er vitamin C. Det har eit høgt innhold av sunne fettsyrer og protein. I tilføye rått egg i smoothien er kanskje langt ut av komfortsona for mange, men man kjenner ikkje smak eller lukt av egget skjønner dere. Egget gir smoothien en god konsistens og masse næring.

Man kan selfølgelig bruke andre typer bær, eller prøve seg fram med andre ingredienser. Prinsippet mitt er at eg ønsker dere skal prøve egget!

Næringsrik bringebærsmoothie
? 150 g frosne bringebær
?150 g valgfri yoghurt / kokosmelk
(eg pleier bruke 50/50 med vanlig og light kokosmelk)
? 1 egg
? Evt. 1/2 banan
? Valgfri søtning etter smak, eg bruker sukrinmelis
? Væske til passelig konsistens – juice, vatn, melk etc

Miks sammen til en klumpfri smoothie, juster med væske til den konsistense du ønsker, og smak til med søtning! Tilsett gjerne ekstraingredienser.

Smoothien kan etast (personlig liker eg best en tjukk konsistens så eg kan ete med skei) eller drikkast som den er, eller man kan bruke den som basis for litt ekstra topping i ei skål –

Toppa med heimelaga, sukkerfri karamell- granola som du finner oppskrift på HER, litt friske blåbær og chiafrø ?

Fortell meg gjerne om en eller fleire ingredienser du bruker for å få din smoothie fullverdig!
Toppingen teller også, selfølgelig – det er jo en del av måltidet 🙂

Annonse

2 Kommentarer

M

Marit

25. juli 2022

Takk for denne! Trengte tips om egg i smoothie. Må få frokost-smoothie-bollen til å mette lenge. Uten å bruke proteinpulver.

Linda Stuhaug

29. juli 2022

Så kjekt det falt i smak😃

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg