Linda Stuhaug

Kjøleskapsgrøt med havre og chiafrø

Kjøleskapsgrøt med havre og chiafrø
Hei godtfolk!
Sola skinner fra blå himmel og temperaturen stiger i takt med humøret. Så deilig! Eg er faktisk på vei heim en tur, eg hører rykter om fantastiske skiforhold i fjella og det er meldt knallvær, så den muligheten kan eg ikkje la gå fra meg 😉 Eg som trudde topptursesongen var over for i år… der tok eg jammen feil!
Når det våres og blir varmere frister det å bytte ut den varme havregrøten med kald kjøleskapsgrøt (eller over-natten-havregrøt / overnight oats). Kjøleskapsgrøt lager seg sjølv over natta i kjøleskapt, du rører kun sammen ingrediensene og setter blandinga kaldt i minst 6 timer. Sunn og enkel frukost på 1-2-3!
Eg har mange varianter av kjøleskapsgrøt i arkivet, men denne oppskrifta er litt ny. Eg har nemlig laga den med både havre og chiafrø, og ikkje kun en av delene. Chiafrø er små, svarte og super næringsrike frø som sveller i væske, og gjer kjøleskapsgrøten meir næringsrik og mettande. Grøten kan du fint lage uten chiafrø også visst du ikkje har det 🙂
Kjøleskapsgrøt med havre og chiafrø, grunnoppskrift 1 porsjon 1,5 dl melk 100 g gresk yoghurt (eller anna yoghurt) 1 dl havregryn (bruk 1,5 dl havregryn om du ikkje har chiafrø) 1 toppa ss chiafrø 1 ss søtning*
Slik gjer du: Rør sammen ingrediensene og sett kaldt i kjøleskap. På morningen, eller minst 6 timer seinare rører du lett i grøten og topper med det du ønsker. Frukt og bær, nøtter eller nøttesmør er det eg liker best å toppe kjøleskapsgrøten med 🙂
* bruk den søtningen du liker. Eg brukte 1/2 ss sukrin+, men bruk gjerne 1 ss sukrin gold, honning eller det du liker best. Bruker du en søt yoghurt er det ikkje sikkert du trenger ekstra søtning.
Tips og alternativer! Dette er altså grunnoppskrift på kjøleskapsgrøt med eller uten chiafrø. Du kan enkelt smakstilsette og variere grøten ved å tilsete friske eller frosne bær, kanel, kardemomme eller ekte vaniljepulver, bruke ulike typer melk, yoghurt eller cottage cheese, kakaopulver, proteinpulver, kokosmasse eller lignande. Prøv deg fram og finn din favoritt 🙂
Så kan sjølvsagt toppingen varieres. Grøten trenger aldri å være lik fra gang til gang!
Mine sukkerfri, skivede og brente mandler er en stor favoritt og er perfekt å toppe kjøleskapsgrøt med. Den raske og enkle oppskrifta finner du HER.
Her ser du nokev av mine tidligere varianter av kjøleskapsgrøt:
Prøv du også, til frukost, lunsj eller kveldsmat 🙂
Har du kanskje en favorittkombinasjon? Del gjerne!

Hei godtfolk!

Sola skinner fra blå himmel og temperaturen stiger i takt med humøret. Så deilig! Eg er faktisk på vei heim en tur, eg hører rykter om fantastiske skiforhold i fjella og det er meldt knallvær, så den muligheten kan eg ikkje la gå fra meg 😉 Eg som trudde topptursesongen var over for i år… der tok eg jammen feil!

Når det våres og blir varmere frister det å bytte ut den varme havregrøten med kald kjøleskapsgrøt (eller over-natten-havregrøt / overnight oats). Kjøleskapsgrøt lager seg sjølv over natta i kjøleskapt, du rører kun sammen ingrediensene og setter blandinga kaldt i minst 6 timer. Sunn og enkel frukost på 1-2-3!

Eg har mange varianter av kjøleskapsgrøt i arkivet, men denne oppskrifta er litt ny. Eg har nemlig laga den med både havre og chiafrø, og ikkje kun en av delene. Chiafrø er små, svarte og super næringsrike frø som sveller i væske, og gjer kjøleskapsgrøten meir næringsrik og mettande. Grøten kan du fint lage uten chiafrø også visst du ikkje har det 🙂

Kjøleskapsgrøt med havre og chiafrø, grunnoppskrift 1 porsjon
1,5 dl melk
100 g gresk yoghurt (eller anna yoghurt)
1 dl havregryn (bruk 1,5 dl havregryn om du ikkje har chiafrø)
1 toppa ss chiafrø
1 ss søtning*

Slik gjer du:
Rør sammen ingrediensene og sett kaldt i kjøleskap. På morningen, eller minst 6 timer seinare rører du lett i grøten og topper med det du ønsker. Frukt og bær, nøtter eller nøttesmør er det eg liker best å toppe kjøleskapsgrøten med 🙂

* bruk den søtningen du liker. Eg brukte 1/2 ss sukrin+, men bruk gjerne 1 ss sukrin gold, honning eller det du liker best. Bruker du en søt yoghurt er det ikkje sikkert du trenger ekstra søtning.

Tips og alternativer!
Dette er altså grunnoppskrift på kjøleskapsgrøt med eller uten chiafrø. Du kan enkelt smakstilsette og variere grøten ved å tilsete friske eller frosne bær, kanel, kardemomme eller ekte vaniljepulver, bruke ulike typer melk, yoghurt eller cottage cheese, kakaopulver, proteinpulver, kokosmasse eller lignande. Prøv deg fram og finn din favoritt 🙂

Så kan sjølvsagt toppingen varieres. Grøten trenger aldri å være lik fra gang til gang!

Mine sukkerfri, skivede og brente mandler er en stor favoritt og er perfekt å toppe kjøleskapsgrøt med. Den raske og enkle oppskrifta finner du HER.

Her ser du nokev av mine tidligere varianter av kjøleskapsgrøt:

Prøv du også, til frukost, lunsj eller kveldsmat 🙂

Har du kanskje en favorittkombinasjon? Del gjerne!

26 Kommentarer

M

Maren

9. januar 2019

Hei! Den er superduperdigg og min nye lunsjfavoritt! Lagde en ganske stor porsjon og på dag 3 er det fortsatt masse igjen. Spørsmålet er da hvor lenge det holder seg? Til det lukter vondt? Har brukt havremelk og kokos yoghurt. Mvh Maren 🙂

Linda Stuhaug

9. januar 2019

Hei! Så digg å ha en stor porsjon i kjøleskapet 😀 Den holder seg nok fint nokre dager til. Berre å bruke sansane 🙂

M

Marianne

10. juni 2020

Takk for oppskrift denne var kjempe god, og super å ha på farten! ☺️

Linda Stuhaug

10. juni 2020

Ikkje sant! Kjekt den smakte 😀

R

Renate

8. mai 2021

Held grauten seg fleire dagar i kjøleskapet?

Linda Stuhaug

9. mai 2021

Absolutt 😀

A

Anni

25. januar 2021

Går det ann å lage denne uten yoghurt?

Linda Stuhaug

25. januar 2021

Du kan bruke kesam, kvarg osv og. Anbefaler eit eller anna sånn, eg synes ikkje den er god med berre melk iallefall.. 🙂

E

Elisabeth

1. august 2019

Hei! Kan jeg spørre – Hvor lenge står en overnight-oat seg? Kan man spise den på dag 3?

Linda Stuhaug

5. august 2019

Heisann! Ja, det går nok heilt fint det 🙂

A

Anne Grongstad

30. oktober 2021

Har hørt om gode kjøleskapsgraut fra deg, ønsker derfor oppskrifter.

Linda Stuhaug

1. november 2021

Kan absolutt dele fleire oppskrifter 🙂

V

Valo

30. april 2018

Hei. Lurte bare på om du topper grøten med chiafrø, eller om du rører den inn sammen med resten av ingrediensene?

Linda Stuhaug

1. mai 2018

Hei! Chiafrøa rører eg inn sammen med resten av ingrediensane 🙂

V

Valo

1. mai 2018

OK. Et spørsmål til: Skal de bløtlegges først?

Linda Stuhaug

1. mai 2018

Nei, det er berre å gjere akkurat som det står: røre sammen alle ingrediensane. Chiafrøa sveller jo når grauten skal stå over natta 🙂

I

Inger

23. april 2018

Hei Linda. Jeg lurer på om det vil være mulig å lage kjøleskapsgrøt uten yoghurt, med kefir og melk?

Linda Stuhaug

24. april 2018

Hei! Jaja, det går heilt fint 🙂 Kan bruke det ein likerog har tilgjengelig.

I

Ingrid

20. februar 2018

Kanon god oppskrift. 🙂 Kan grøten stå i kjøleskapet i ca 36 timer? Eller blir det for lenge?

Linda Stuhaug

21. februar 2018

Neida, det går nok heilt fint 🙂

I

Ida

26. august 2018

Kjære Linda, Kan du prøve å lage en chia- og havregrynsgrøt som kan minne om «Kaldgrøt» fra Kaffebrenneriet? Jeg har prøvd flere ganger nå uten å få det heeelt til. Vet at det er chiafrø, glutenfrie havregryn, kokosmelk, bringebær og lime. Har du noen tips til hvilken rekkefølge dette skal skje i? Skal jeg koke havregryn i kokosmelk eller? Ha en fin søndag videre!

Linda Stuhaug

28. august 2018

Hei Ida! Eg har ikkje smakte denne grauten, så det er litt vanskelig for meg å komme med tips… Men kaldgrøt er jo i utgangspunktet ikkje kokt, det er jo havregryn som skal svelle i væska over natta 🙂 Så det gjelder vell å mikse og trikse litt med ulike kombinasjoner! Bland havregryn og chiafrø med kokosmelk, smakstilsett med bringebær og lime!

E

Eli-Beate

9. august 2018

Hei. Kan jeg varme kjøleskapsgrøten i mikrobølgeovn eller i kasserolle ?

Linda Stuhaug

9. august 2018

Då er halve poenget vekke. Ville ikkje varma denne, då ville eg heller laga tradisjonell havregraut 😉

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg