Linda Stuhaug

21. mai 2014

Omelett med superingrediens: næringsgjær!

Omelett med superingrediens: næringsgjær!
God Onsdag! Som mange av dere etterkvart har skjønt så er eg ett periodemenneske når det gjelder mat. Eg får totalt hekta på en ingrediens/matrett i perioder og spiser det daglig. No om dagane er det omelett som står høgt på lista, som blir spist daglig i forskjellige varianter helst til frukost eller lunsj. Omelett metter godt og gir langvarig energi, er raskt og enkelt å lage, og ikkje minst er det utrulig sunt!
Egg blir jo omtalt som naturens vitaminpille, og er så næringsrik at det kan kategoriseres som supermat. Egg har ett høgt innhold av sunne fettsyrer og protein, samt antioksidanter og alle vitaminer man trenger utenom vitamin C. Egg er også rikt på jern, fosfat, selen og kolin – sistnevnte er blant anna viktig for hjernehelsa. Så, kva med å inkludere litt meir egg i kostholdet?
Omeletten varierer eg fra gang til gang. Eg bruker så og sei alltid to egg til ett måltid, og supplerer med ulike andre proteinkilder og grønnsaker. Stekt spekeskinke, skinke, bacon, kikerter, bønner, sopp, paprika, spinat og løk er spesielt tilleggsingredienser som går igjen. Litt forskjellig krydder for god smak er også alfa omega! Omeletten steiker eg på panne, middels varme under lokk til toppen har satt seg. Den lager jo seg sjølv 😉
Men alle sammen – eg må tipse dere om tidenes superingrediens: næringsgjær! Eg har fått tips fra mange lesere om å kjøpe dette, og for ei stund tilbake bestilte eg det på iherb her. Det er veldig billig med i underkant av 60 kroner for denne bøtta! Lurer du på noke angående bestilling på Iherb har eg en stor Iherb-guide HER.
Kva er næringsgjær? Næringsgjær kan også kalles død gjær. Den har stoppa på ett tidlig stadium, med masse næring og god smak i behold. Den lages ved å dyrke gjærsporer sammen med sukkerrør og melasse, deretter blir den høsta, vaska, tørka og pakka. Ein kan ete næringsgjær sjølv om man ikkje kan spise vanlig gjær (f.eks ved Candida ubalanse). Ikkje la deg skremme…
Kva smaker næringsgjær? Først og fremst kan man kjøpe næringsgjær både som små flak og pulverform. Eg har flakene som er lysegul i fargen. Smaken er nesten ubeskrivelig, men det minner veldig om parmesan. Altså litt ost-nøtte-aktig, samtidig mild, krema og fyldig. Smaken passer til det aller meste og setter virkelig prikken over I-en på forskjellige retter!
Kva bruker man næringsgjær til? ? Bruk på samme måte som parmesan: strø over omeletter, salater, pastaretter, ris eller middagen! ? Bruk som erstaning for ost: på pizza, lasagne, moussaka. ? Tilsett i omelettrøra, eggerøra, eggmuffins eller matmuffins for enda bedre smak og næringsinnhold! ? Bruk som smaktilsetter over kjøttretter, fiskeretter og egentlig det meste av middag. ? Bytt ut parmesan i ulike oppskrifter med næringsgjær. Eg har blant anna laga heimelaga, melkefri pesto med næringsgjær istedenfor parmesan. ? Tilsett i pizzadeigen, knekkebrødene, brød, rundstykker, scones og eller andre plasser man vil piffe opp smaken. ? Strø over popcorn eller anna snacks!
Mulighetane er egentlig utrulig mange, for både smak og konsistens passer til det aller meste 🙂
Korleis er næringsinnholdet i nærinsgjær? Næringsgjær går under supermat fordi det er så næringsrikt. Næringsgjær er rikt på protein, fiber, essensielle aminosyrer, B12, b-vitaminer, zink, magnesium og krom. Det er svært kalorilett med kun 60 kalorier for to spiseskeier, og man får da i seg 8 g protein og 4 g fiber. Næringsgjær inneholder verken salt, kveite, mais, melk, egg, soya, gluten, stivelse, konseveringsmiddel.
Næringsgjær passer ypperlig for veganere eller dei med melkeallergi som ikkje kan spise ost, men savner den typiske ostesmaken.
Det er ikkje så masse som skal til for å få en ny smaksopplevelse på omeletten!
Har du fleire gode tips til kva man kan bruke næringsgjær til så skrik ut i kommentarfeltet! Eg kommer definitivt til å bruke dette masse framover, dette er en smakstilsetter i maten eg er totalt hekta på 🙂

God Onsdag!
Som mange av dere etterkvart har skjønt så er eg ett periodemenneske når det gjelder mat. Eg får totalt hekta på en ingrediens/matrett i perioder og spiser det daglig. No om dagane er det omelett som står høgt på lista, som blir spist daglig i forskjellige varianter helst til frukost eller lunsj. Omelett metter godt og gir langvarig energi, er raskt og enkelt å lage, og ikkje minst er det utrulig sunt!

Egg blir jo omtalt som naturens vitaminpille, og er så næringsrik at det kan kategoriseres som supermat. Egg har ett høgt innhold av sunne fettsyrer og protein, samt antioksidanter og alle vitaminer man trenger utenom vitamin C. Egg er også rikt på jern, fosfat, selen og kolin – sistnevnte er blant anna viktig for hjernehelsa. Så, kva med å inkludere litt meir egg i kostholdet?

Omeletten varierer eg fra gang til gang.
Eg bruker så og sei alltid to egg til ett måltid, og supplerer med ulike andre proteinkilder og grønnsaker. Stekt spekeskinke, skinke, bacon, kikerter, bønner, sopp, paprika, spinat og løk er spesielt tilleggsingredienser som går igjen. Litt forskjellig krydder for god smak er også alfa omega! Omeletten steiker eg på panne, middels varme under lokk til toppen har satt seg. Den lager jo seg sjølv 😉

Men alle sammen – eg må tipse dere om tidenes superingrediens: næringsgjær!
Eg har fått tips fra mange lesere om å kjøpe dette, og for ei stund tilbake bestilte eg det på iherb her. Det er veldig billig med i underkant av 60 kroner for denne bøtta! Lurer du på noke angående bestilling på Iherb har eg en stor Iherb-guide HER.

Kva er næringsgjær?
Næringsgjær kan også kalles død gjær. Den har stoppa på ett tidlig stadium, med masse næring og god smak i behold. Den lages ved å dyrke gjærsporer sammen med sukkerrør og melasse, deretter blir den høsta, vaska, tørka og pakka. Ein kan ete næringsgjær sjølv om man ikkje kan spise vanlig gjær (f.eks ved Candida ubalanse).
Ikkje la deg skremme…

Kva smaker næringsgjær?
Først og fremst kan man kjøpe næringsgjær både som små flak og pulverform. Eg har flakene som er lysegul i fargen. Smaken er nesten ubeskrivelig, men det minner veldig om parmesan. Altså litt ost-nøtte-aktig, samtidig mild, krema og fyldig. Smaken passer til det aller meste og setter virkelig prikken over I-en på forskjellige retter!

Kva bruker man næringsgjær til?
? Bruk på samme måte som parmesan: strø over omeletter, salater, pastaretter, ris eller middagen!
? Bruk som erstaning for ost: på pizza, lasagne, moussaka.
? Tilsett i omelettrøra, eggerøra, eggmuffins eller matmuffins for enda bedre smak og næringsinnhold!
? Bruk som smaktilsetter over kjøttretter, fiskeretter og egentlig det meste av middag.
? Bytt ut parmesan i ulike oppskrifter med næringsgjær. Eg har blant anna laga heimelaga, melkefri pesto med næringsgjær istedenfor parmesan.
? Tilsett i pizzadeigen, knekkebrødene, brød, rundstykker, scones og eller andre plasser man vil piffe opp smaken.
? Strø over popcorn eller anna snacks!

Mulighetane er egentlig utrulig mange, for både smak og konsistens passer til det aller meste 🙂

Korleis er næringsinnholdet i nærinsgjær?
Næringsgjær går under supermat fordi det er så næringsrikt.
Næringsgjær er rikt på protein, fiber, essensielle aminosyrer, B12, b-vitaminer, zink, magnesium og krom. Det er svært kalorilett med kun 60 kalorier for to spiseskeier, og man får da i seg 8 g protein og 4 g fiber. Næringsgjær inneholder verken salt, kveite, mais, melk, egg, soya, gluten, stivelse, konseveringsmiddel.

Næringsgjær passer ypperlig for veganere eller dei med melkeallergi som ikkje kan spise ost, men savner den typiske ostesmaken.


Det er ikkje så masse som skal til for å få en ny smaksopplevelse på omeletten!

Har du fleire gode tips til kva man kan bruke næringsgjær til så skrik ut i kommentarfeltet! Eg kommer definitivt til å bruke dette masse framover, dette er en smakstilsetter i maten eg er totalt hekta på 🙂

1 Kommentarer

I

Inger

12. januar 2021

Næringskjøretøy bør ikke varmes opp. Da forsvinner helsegevinstene. Jeg liker ikke smaken. Har du prøvd den i kokosmelk eller kanskje i kombucha?

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg