Linda Stuhaug

2. september 2014

Overnight oats – sunn, rask og enkel frukost!

Overnight oats – sunn, rask og enkel frukost!
Heisann alle sammen!
Idag tenkte eg å komme med eit supert frukosttips. Dere som har fulgt meg ei stund huska kanskje eg hadde totalt dilla på overnight oats for ei tid tilbake, og det er nettopp overnight oats som er greia her! Skal vi sei det på godt norsk så heiter det altså over-natten-havregrøt. Du rører ingrediensene sammen på kvelden, lar den stå over natta, og på morningen er frukosten klar i kjøleskapet. Tipp topp genialt! Havregrynene sveller i veska og du får en perfekt grøt- konsistens. Naturligvis spises den kald – som kan vere uvandt for mange, men det er utrulig godt og en har hard konkurrent for den tradisjonelle havregrøten etter mi meining.
Sunn, rask, enkel og utrulig lettvindt frukost. Den kan varieres i den uendelige så det er nok en del som skal til for å bli lei. Ved bruk av glutenfri havregryn blir det naturligvis en glutenfri frukost, og den kan enkelt lages melkefri ved bruk av f.eks kokoskrem/kokosmelk og alternativ melk. Tenk kreativt!
Husk å juster mengden etter deg og dine behov!
Overnight oats ? 1,5 dl store havregryn ? 1 dl gresk yoghurt eller anna yoghurt/kesam ? 1 dl melk ? En klype salt ? Søtning etter smak ? Evt. smakstilsetning
Bland sammen alle ingrediensene og juster med søtning. Du kan godt bruke stevia eller sukrinvariantene, sjølv bruker eg alltid sukrinmelis. Vend inn smaktilsetning om du ønsker å piffe opp grøten, sett den i kjøleskapet i en skål/boks natta over og server med det tilbehøret du ønsker!
Ulike smakstilsetninger ? Vend inn frosne eller ferske bær, du kan bruke alle slags varianter! Blåbær, bringebær, jordbær, bjørnebær, rips… ? For enda meir proteiner kan du tilsette proteinpulver i din favirittsmak, samt litt ekstra væske. ? Tilsett kakaopulver og godt med søtning for ekte sjokoladegrøt! ? 1 ss peanøttsmør i oppskrifta gir en virkelig god smak, spesielt om man bruker en crunchy variant. ? Vend inn ulike krydder. Kva med kanel, kardemomme og ekte vaniljeulver – eller kanskje en av dei?
Bruk fantastien, prøv deg fram og varier!
Som topping er min favoritt frisk frukt og/eller bær, det bruker eg så og sei alltid. Her servert med litt peanøttsmør og sukringold i tillegg ?
Andre alternativer kan vere: ? Sukkerfritt syltetøy. Lag gjerne ditt eget! ? Heimelaga nøttesmør eller nugatti. Magisk! ? Karamelliserte epler – mmmm… ? Frosne bær. Eller du kan tine dei litt så det blir lune bær! ? Cottage cheese. ? Nøtter. Kva med sukkerfri, brente mandler eller valnøtter?
Eller rett og slett akkurat det du har lyst på. Spis den gjerne uten topping, godt er det også 🙂
Håper iallesall noken av dere fekk litt frukostinspirasjon! Overnight oats kan naturligvis spises til både lunsj og kveldsmat også, men den burde stå minst 5-6 timer for å få riktig konsistens. Lag ikveld og ha frukosten klar i det du åpner kjøleskapsdøra imorra 🙂
Har du prøvd overnight oats før? Kom gjerne med tips til ulike varianter!

Heisann alle sammen!

Idag tenkte eg å komme med eit supert frukosttips. Dere som har fulgt meg ei stund huska kanskje eg hadde totalt dilla på overnight oats for ei tid tilbake, og det er nettopp overnight oats som er greia her! Skal vi sei det på godt norsk så heiter det altså over-natten-havregrøt. Du rører ingrediensene sammen på kvelden, lar den stå over natta, og på morningen er frukosten klar i kjøleskapet. Tipp topp genialt! Havregrynene sveller i veska og du får en perfekt grøt- konsistens. Naturligvis spises den kald – som kan vere uvandt for mange, men det er utrulig godt og en har hard konkurrent for den tradisjonelle havregrøten etter mi meining.

Sunn, rask, enkel og utrulig lettvindt frukost. Den kan varieres i den uendelige så det er nok en del som skal til for å bli lei. Ved bruk av glutenfri havregryn blir det naturligvis en glutenfri frukost, og den kan enkelt lages melkefri ved bruk av f.eks kokoskrem/kokosmelk og alternativ melk. Tenk kreativt!

Husk å juster mengden etter deg og dine behov!

Overnight oats
? 1,5 dl store havregryn
? 1 dl gresk yoghurt eller anna yoghurt/kesam
? 1 dl melk
? En klype salt
? Søtning etter smak
? Evt. smakstilsetning

Bland sammen alle ingrediensene og juster med søtning. Du kan godt bruke stevia eller sukrinvariantene, sjølv bruker eg alltid sukrinmelis. Vend inn smaktilsetning om du ønsker å piffe opp grøten, sett den i kjøleskapet i en skål/boks natta over og server med det tilbehøret du ønsker!

Ulike smakstilsetninger
? Vend inn frosne eller ferske bær, du kan bruke alle slags varianter! Blåbær, bringebær, jordbær, bjørnebær, rips…
? For enda meir proteiner kan du tilsette proteinpulver i din favirittsmak, samt litt ekstra væske.
? Tilsett kakaopulver og godt med søtning for ekte sjokoladegrøt!
? 1 ss peanøttsmør i oppskrifta gir en virkelig god smak, spesielt om man bruker en crunchy variant.
? Vend inn ulike krydder. Kva med kanel, kardemomme og ekte vaniljeulver – eller kanskje en av dei?

Bruk fantastien, prøv deg fram og varier!

Som topping er min favoritt frisk frukt og/eller bær, det bruker eg så og sei alltid. Her servert med litt peanøttsmør og sukringold i tillegg ?

Andre alternativer kan vere:
? Sukkerfritt syltetøy. Lag gjerne ditt eget!
? Heimelaga nøttesmør eller nugatti. Magisk!
? Karamelliserte epler – mmmm…
? Frosne bær. Eller du kan tine dei litt så det blir lune bær!
? Cottage cheese.
? Nøtter. Kva med sukkerfri, brente mandler eller valnøtter?

Eller rett og slett akkurat det du har lyst på. Spis den gjerne uten topping, godt er det også 🙂

Håper iallesall noken av dere fekk litt frukostinspirasjon!
Overnight oats kan naturligvis spises til både lunsj og kveldsmat også, men den burde stå minst 5-6 timer for å få riktig konsistens. Lag ikveld og ha frukosten klar i det du åpner kjøleskapsdøra imorra 🙂

Har du prøvd overnight oats før?
Kom gjerne med tips til ulike varianter!

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg