Linda Stuhaug

10. mars 2014

Ristede kikerter – supersnacks eller middagstilbehør!

Ristede kikerter – supersnacks eller middagstilbehør!
Kikerter inneholder masse fiber, protein og en rekke viktige næringsstoffer – blant anna folat, kopper, fosfor, jern og magnesium. Kikerter kan virke kolosterolsenkande, og sammen med det høge innholdet av folat kan det også forebygge hjertesjukdom. Andre grunner for at man bør spise kikerter er blant anna at dei gir stabilt blodsukker og motvirker diabetes, er bra for tarmfloraen og virker preobiotisk på grunn av masse vannløselige fiber. Kikerter gir en god metthetsfølelse og energi som varer.
Kikerter passer ypperlig i salater, supper, gryter, gratenger, som tilbehør til kvar ein middag for å nevne noke. Eg er ett periodemenneske og tidligere i år spiste eg masse kikerter, og fleire ganger i veka lagde eg ristede kikerter med forskjellige smaker som eg brukte på samme måte som nevnt ovenfor, men i tillegg som snacks. Super-snacks, kikerter er jo kjempesunt, og dette er SÅ godt! Kikertene blir smakfulle og crispy når man rister dei, og bruker man det for eksempel i salaten så får man en god "crunch". Prøv og bli overbegeistra!
Ovnsristede kikerter ? Sett ovnen på 220 grader. ? Skyll en boks med kikerter, og la dei deretter renne av seg på ett ett kjøkkenhandkle. ? Ha kikertene over i en bakebolle og tilsett 1-2 ss matolje som tåler høg varme, eg brukte smelta kokosolje. ? Dryss over ønska krydder, her er mulighetane mange! Ett dryss maldonsalt er den enkleste varianten. ? Bre kikertene over bakepapirkledd langpanne, og steik midt i ovnen i ca 20-30 minutter. Vend rundt på kikertene kvart 10. minutt for å vere sikker på at dei blir sprø, men pass på at dei ikkje svir seg. Etterkvart som dei blir avkjølte blir dei meir og meir crispy!
Bildene viser en versjon av chillikikerter – som minner litt om chillinøtter. Av krydder brukte eg chillipulver, grovkverna kvitløk, paprikakrydder, litt salt og pepper.
Bruk fantastien når du skal tilsette krydder! Første gangen brukte eg kun maldonsalt&pepper – som absolutt var veldig godt. I ettertid har eg prøvd med tacokrydder, grillkrydder, aromat, kvitløk, sitronpepper, ulike urter i kombinasjon med urtesalt berre for å nevne noken.
Oppbevar i en tett boks i romtemperatur.
I helga har eg selfølgelig fått bakt litt – og då prøvde eg meg for første gang å bake med kikerter! Eg har lenge tenkt på det, men aldri fått ut fingeren, så no var det på tide. Å bake med bønner er jo kjempegodt, så no gjenstår det å smake om kikerter gir samme, gode resultatet 🙂 Er eg fornøgd deler eg selfølgelig begge oppskrifter!
Det er Mandag igjen og ei ny veke står for tur. Håper dere får en god start!

Kikerter inneholder masse fiber, protein og en rekke viktige næringsstoffer – blant anna folat, kopper, fosfor, jern og magnesium. Kikerter kan virke kolosterolsenkande, og sammen med det høge innholdet av folat kan det også forebygge hjertesjukdom. Andre grunner for at man bør spise kikerter er blant anna at dei gir stabilt blodsukker og motvirker diabetes, er bra for tarmfloraen og virker preobiotisk på grunn av masse vannløselige fiber. Kikerter gir en god metthetsfølelse og energi som varer.

Kikerter passer ypperlig i salater, supper, gryter, gratenger, som tilbehør til kvar ein middag for å nevne noke. Eg er ett periodemenneske og tidligere i år spiste eg masse kikerter, og fleire ganger i veka lagde eg ristede kikerter med forskjellige smaker som eg brukte på samme måte som nevnt ovenfor, men i tillegg som snacks. Super-snacks, kikerter er jo kjempesunt, og dette er SÅ godt! Kikertene blir smakfulle og crispy når man rister dei, og bruker man det for eksempel i salaten så får man en god "crunch". Prøv og bli overbegeistra!

Ovnsristede kikerter
? Sett ovnen på 220 grader.
? Skyll en boks med kikerter, og la dei deretter renne av seg på ett ett kjøkkenhandkle.
? Ha kikertene over i en bakebolle og tilsett 1-2 ss matolje som tåler høg varme, eg brukte smelta kokosolje.
? Dryss over ønska krydder, her er mulighetane mange! Ett dryss maldonsalt er den enkleste varianten.
? Bre kikertene over bakepapirkledd langpanne, og steik midt i ovnen i ca 20-30 minutter. Vend rundt på kikertene kvart 10. minutt for å vere sikker på at dei blir sprø, men pass på at dei ikkje svir seg. Etterkvart som dei blir avkjølte blir dei meir og meir crispy!

Bildene viser en versjon av chillikikerter – som minner litt om chillinøtter.
Av krydder brukte eg chillipulver, grovkverna kvitløk, paprikakrydder, litt salt og pepper.

Bruk fantastien når du skal tilsette krydder!
Første gangen brukte eg kun maldonsalt&pepper – som absolutt var veldig godt. I ettertid har eg prøvd med tacokrydder, grillkrydder, aromat, kvitløk, sitronpepper, ulike urter i kombinasjon med urtesalt berre for å nevne noken.

Oppbevar i en tett boks i romtemperatur.

I helga har eg selfølgelig fått bakt litt – og då prøvde eg meg for første gang å bake med kikerter! Eg har lenge tenkt på det, men aldri fått ut fingeren, så no var det på tide. Å bake med bønner er jo kjempegodt, så no gjenstår det å smake om kikerter gir samme, gode resultatet 🙂 Er eg fornøgd deler eg selfølgelig begge oppskrifter!

Det er Mandag igjen og ei ny veke står for tur. Håper dere får en god start!


Annonse

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg