Linda Stuhaug

Sjokolade-kokoskrem med friske bær

Sjokolade-kokoskrem med friske bær
Har du ikkje prøvd sjokolade-kokoskremen som eg posta i dette innlegget enda? Da anbefaler eg virkelig det! Eg spiser det helst som ett eget måltid med masse friske bær/frukt, då helst frukost. Lager sjokoladekremen på 3 minutter kvelden før, sånn at smakene får satt seg skikkelig. Ikkje frykt kokosfeittet – kroppen treng feitt, og dette er en sunn kilde til fett i ett måltid!
Mange synes det blir for mykje med 200 g kokosmelk, så bruk gjerne 50/50 med gresk yoghurt/ mager kesam / vaniljeyoghurt / cottage cheese etter smak og behag! Altså 100 fullfett kokosmelk og 100 g valgfritt. Det er en veldig fyldig og mettande sjokoladekrem, og eg anbefaler å friske opp med masse frukt og bær – for det kan bli litt kvalmande for mange i lengden. Sjølv elsker eg denne varianten av frukost, og eg holder meg lenge mett 🙂
Sjokolade-kokoskrem 1 boks fullfeitt kokosmelk (ca 200 g) 20 g kakao 30 g sukrinmelis 10 g sukringold Evt. anna type søtning, smak til En klype salt Evt. 10-20 g proteinpulver, sjokolade
Ta ut kun den stive delen av fullfeitt kokosmelk, og miks sammen med resten av ingrediensene. Smak gjerne til med kakao og søtning etter korleis du liker den. Spis med en gang med den toppingen du ønsker, eller lag kvelden i forveien så smakene får sette seg og kremen blir meir luftig. Da er frukosten klar i det du åpner kjøleskapsdøren også 😉 Topp gjerne med frisk frukt, bær og nøtter!
Når du kjøper kokosmelk, sett den gjerne rett i kjøleskapet. Då skiller den krema og stive delen seg, som er det som blir brukt. Bruk kun den harde delen, det er her feittet, smaken og konsistensen ligger, og er alfa omega for bra resultat.
Kvifor inkludere meir kokosfeitt i kostholdet? Kokosfeitt er lett fordøyelig og stimulerende for fettforbrenningen. Det viser å ha god effekt på skjoldbrusskkjertelen, som styrer stoffskiftet. Kokosfeitt kan også vere vere betennelsesdempande og styrkande for immunforsvaret, på bakgrunn av innholdet av laurinsyre som er kjent for sin immunstyrkende evne. Laurinsyre er ein mellomlang feittsyre som blir raskt absorbert i kroppen og brukes til energi, og sjelden lagra som kroppsfeitt. Kokosfeittet gir energi som varer, og ved å tilføye kokosmelk i måltider vil man merke at mettheten vil vare lengre.
En av mine frukostfavroitter for tida – eg er jo ett periodemenneske og denne ryker på høgkant fleire ganger i veka 😉 Sjokolade-kokoskremen passer like godt som en sunn og enkel dessert også – kanskje denne sjokoaldedrømmen frister?
Ikveld setter eg meg ned å finner ut vinnere av giveaway. Innlegget kommer seinare eller imorra 🙂 Ønsker alle en fin start på den nye veka!

Har du ikkje prøvd sjokolade-kokoskremen som eg posta i dette innlegget enda?
Da anbefaler eg virkelig det! Eg spiser det helst som ett eget måltid med masse friske bær/frukt, då helst frukost. Lager sjokoladekremen på 3 minutter kvelden før, sånn at smakene får satt seg skikkelig. Ikkje frykt kokosfeittet – kroppen treng feitt, og dette er en sunn kilde til fett i ett måltid!

Mange synes det blir for mykje med 200 g kokosmelk, så bruk gjerne 50/50 med gresk yoghurt/ mager kesam / vaniljeyoghurt / cottage cheese etter smak og behag! Altså 100 fullfett kokosmelk og 100 g valgfritt. Det er en veldig fyldig og mettande sjokoladekrem, og eg anbefaler å friske opp med masse frukt og bær – for det kan bli litt kvalmande for mange i lengden. Sjølv elsker eg denne varianten av frukost, og eg holder meg lenge mett 🙂


Sjokolade-kokoskrem
1 boks fullfeitt kokosmelk (ca 200 g)
20 g kakao
30 g sukrinmelis
10 g sukringold
Evt. anna type søtning, smak til
En klype salt
Evt. 10-20 g proteinpulver, sjokolade

Ta ut kun den stive delen av fullfeitt kokosmelk, og miks sammen med resten av ingrediensene. Smak gjerne til med kakao og søtning etter korleis du liker den. Spis med en gang med den toppingen du ønsker, eller lag kvelden i forveien så smakene får sette seg og kremen blir meir luftig. Da er frukosten klar i det du åpner kjøleskapsdøren også 😉 Topp gjerne med frisk frukt, bær og nøtter!

Når du kjøper kokosmelk, sett den gjerne rett i kjøleskapet. Då skiller den krema og stive delen seg, som er det som blir brukt. Bruk kun den harde delen, det er her feittet, smaken og konsistensen ligger, og er alfa omega for bra resultat.

Kvifor inkludere meir kokosfeitt i kostholdet?
Kokosfeitt er lett fordøyelig og stimulerende for fettforbrenningen. Det viser å ha god effekt på skjoldbrusskkjertelen, som styrer stoffskiftet. Kokosfeitt kan også vere vere betennelsesdempande og styrkande for immunforsvaret, på bakgrunn av innholdet av laurinsyre som er kjent for sin immunstyrkende evne. Laurinsyre er ein mellomlang feittsyre som blir raskt absorbert i kroppen og brukes til energi, og sjelden lagra som kroppsfeitt. Kokosfeittet gir energi som varer, og ved å tilføye kokosmelk i måltider vil man merke at mettheten vil vare lengre.

En av mine frukostfavroitter for tida – eg er jo ett periodemenneske og denne ryker på høgkant fleire ganger i veka 😉 Sjokolade-kokoskremen passer like godt som en sunn og enkel dessert også – kanskje denne sjokoaldedrømmen frister?

Ikveld setter eg meg ned å finner ut vinnere av giveaway. Innlegget kommer seinare eller imorra 🙂 Ønsker alle en fin start på den nye veka!



4 Kommentarer

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg