Linda Stuhaug

7. juli 2014

Sunne, søte pannekaker

Sunne, søte pannekaker
Kva med en søt middag idag? Det er jo kjøttfri Mandag igjen, og eg serverer søte, proteinrike pannekaker med deilig tilbehør. Desse mikser man sammen på null tid, en rask, sunn og enkel middag! Eg lager pannekakene både glutenfri og melkefri, men ingrediensene kan variers og byttes etter det du foretrekker og har tilgjengelig.
For mange vil kanskje desse pannekakene minne om søte lapper framfor pannekaker. Men pannekakene kan lages tynne og store også, så man kan rulle inn tilbehøret. Men det høres da ikkje feil ut med sunne lapper til middag vell? Sunne, proteinrike, mektige, mettande og næringsrike! Mums ?
Oppskrifta er beregna til en person, litt ettersom. Eg bruker ikkje så masse væske i røra og får oftast 4-5 fyldige, men ikkje så store pannekaker. Størrelse, tjukkelse og fyldighet kan man variere etter væskemengde og ønske. Dei er mektige og mettande ettersom dei er proteinrike og eg har brukt havregryn i oppskrifta. Det er samme oppskrift som eg har posta mange ganger før det siste året.
Proteinrike pannekaker 1 egg 40 g valgfri tørrvare* 2 ss naturell yoghurt/ kesam* 1-2 ts sukrin+, evt. anna søtning Eit dryss kanel og kardemomme Vatn/melk til passe konsistens
* Eg bruker soyayoghurt som eit melkefritt alternativ. Man kan også bruke søtpotetmos og få saftige søtpotetpannekaker, men da holder det med 1 ss. Av tørrvare pleier eg å mikse to forskjellige, gjerne havremjøl og bokkveitemjøl. Du kan bruke det du har og foretrekker. Proteinpulver i vaniljesmak, fullkornskveitemjøl, speltmjøl, sesammjøl, naturell kakemiks er andre eksempel.
Framgangsmetode Miks sammen ingrediensene og juster med væske til passe konsistens. Jo meir væske, jo tynnere og fleire pannekaker. Jo mindre væske, jo fyldigere og færre pannekaker. La gjerne røra svelle litt før du steiker på middels varme.
Som tilbehør er det berre å bruke det man liker og har tilgjengelig! Butikkane har ofte godt utvalg av friske bær på denne årstida – norske jordbær er jo på sitt beste og er nydelig på tallerken 🙂 Mitt valg denne gangen falt på cottage cheese, blåbær, bringebær, kiwi og sukkerfri, brente valnøtter. Ett dryss sukrin gold og litt nyrørt jordbærsylte kom også på tallerken etterkvart!
God middag! Eller kanskje det blir til lunsj? 😉 Kjøttfri måltid er det uansett! Oppskrifta passer jo like godt til frukost eller kveldsmat også.
Ha en strålande Mandag og god start på den nye veka, alle sammen!

Kva med en søt middag idag?
Det er jo kjøttfri Mandag igjen, og eg serverer søte, proteinrike pannekaker med deilig tilbehør. Desse mikser man sammen på null tid, en rask, sunn og enkel middag! Eg lager pannekakene både glutenfri og melkefri, men ingrediensene kan variers og byttes etter det du foretrekker og har tilgjengelig.

For mange vil kanskje desse pannekakene minne om søte lapper framfor pannekaker. Men pannekakene kan lages tynne og store også, så man kan rulle inn tilbehøret. Men det høres da ikkje feil ut med sunne lapper til middag vell? Sunne, proteinrike, mektige, mettande og næringsrike! Mums ?



Oppskrifta er beregna til en person, litt ettersom.
Eg bruker ikkje så masse væske i røra og får oftast 4-5 fyldige, men ikkje så store pannekaker. Størrelse, tjukkelse og fyldighet kan man variere etter væskemengde og ønske. Dei er mektige og mettande ettersom dei er proteinrike og eg har brukt havregryn i oppskrifta. Det er samme oppskrift som eg har posta mange ganger før det siste året.

Proteinrike pannekaker
1 egg
40 g valgfri tørrvare*
2 ss naturell yoghurt/ kesam*
1-2 ts sukrin+, evt. anna søtning
Eit dryss kanel og kardemomme
Vatn/melk til passe konsistens

* Eg bruker soyayoghurt som eit melkefritt alternativ. Man kan også bruke søtpotetmos og få saftige søtpotetpannekaker, men da holder det med 1 ss. Av tørrvare pleier eg å mikse to forskjellige, gjerne havremjøl og bokkveitemjøl. Du kan bruke det du har og foretrekker. Proteinpulver i vaniljesmak, fullkornskveitemjøl, speltmjøl, sesammjøl, naturell kakemiks er andre eksempel.

Framgangsmetode
Miks sammen ingrediensene og juster med væske til passe konsistens. Jo meir væske, jo tynnere og fleire pannekaker. Jo mindre væske, jo fyldigere og færre pannekaker. La gjerne røra svelle litt før du steiker på middels varme.

Som tilbehør er det berre å bruke det man liker og har tilgjengelig!
Butikkane har ofte godt utvalg av friske bær på denne årstida – norske jordbær er jo på sitt beste og er nydelig på tallerken 🙂 Mitt valg denne gangen falt på cottage cheese, blåbær, bringebær, kiwi og sukkerfri, brente valnøtter . Ett dryss sukrin gold og litt nyrørt jordbærsylte kom også på tallerken etterkvart!

God middag! Eller kanskje det blir til lunsj? 😉
Kjøttfri måltid er det uansett! Oppskrifta passer jo like godt til frukost eller kveldsmat også.

Ha en strålande Mandag og god start på den nye veka, alle sammen!

Annonse

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg