Linda Stuhaug

15. mars 2014

10 tips til eit sunnare kosthald

10 tips til eit sunnare kosthald
Heisann, og god Lørdag alle sammen! Idag tenkte eg å komme med ett innlegg retta meir mot trening og kosthold. Mange etterspørr innlegg relatert til desse temaene, og siden eg i hovedsak er en blogg med fokus på matglede, helse, kosthold og trening så vil det bli nokre slike innlegg innimellom alle oppskriftene.
Eg tenker at "10 tips" er en grei måte å skrive slike innlegg på. Dei skal trossalt vere lettleste, og eg ønsker å nå ut til flest mulig med budskapen min. Da gjelder det å ikkje skrive milevislange innlegg med alt man finner av informasjon og studier, men korte det ned til heilt simple, enkle tips som man kan ha nytte av i kvardagen. Det blir tips fra meg til dere – eg vil bruke egne erfaringer, kunnskap og utdanninga mi for det den er verdt. Det er ikkje sikkert alle tips og alle innlegg passer for alle, sånn at dere veit det. Det blir forskjellige temaer fra gang til gang, men selfølgelig med fokus på helse, livsstil, sunn mat, kosthold, trening. Eg vil prøve å få fram at små grep kan utgjere en stor forskjell, som blir budskapen min innenfor desse innleggene.
Det første "10 tips" innlegget er – dagens innlegg – 10 tips til eit sunnare kosthald. Håpe det er nyttig lesing!
1. Drikk nok vatn, og bruk vatn som tørstedrikk! Drikk minst 2-3 liter vatn om dagen for å opprettholde væskebalansen i kroppen. Unngå å bruke juice, brus og anna flytende energi som tørstedrikk, det gir mange tomme kalorier og unødvendige blodsukkerstigninger.
2. Kutt ut alt av ferdigposer, lag maten fra bunnen av. Bearbeida mat og halvfabrikata inneholder masse unødvendige tilsetningsstoffer, skjult sukker, transfett berre for å nevne noke. Lag maten fra bunnen av, så veit du kva den inneholder – og du får i deg næringsstoff som kroppen faktisk trenger.
3. Øk inntak av frukt, bær og spesielt grønnsaker, tenk farger! Proppfulle av vitaminer, mineraler og antioksidanter som kroppen trenger. Nødvendig for å forhindre sjukdommer og ei god helse – og desse essensielle vitaminene og mineralene hjelper kroppen med blodsirkulasjon, nervesystem, muskler, skjelett og slimhinner. Både frukt, bær og grønnsaker er kalorifattig og fyller godt i magen.
4. Spis meir fisk av alle typer! Fisk er opphav til dei essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6, som man må få gjennom kostholdet. Desse fettsyrene reduserer risikoen for blant anna hjertesjukdom, fleire kreftformer, antiflammatoriske sjukdommer og depresjon. i tillegg er feit fisk rik på vitamin D som er viktig for kroppens regulering av kalsium.
5. Spis regelmessig, finn en måltidsrytme som passer deg. Å spise regelmessig bidrar til stabilt blodsukker, økt konsentrasjon, presentasjon, helse og velvære. Unngå å gå sulten mellom måltider, det er her mange feiler med å enten småspise eller kjøpe seg rask, usunn ferdigmat. Det er også forskjellig fra person til person kva måltidsrytme man har og foretrekker, her er det ingen fasit – den har du kun sjølv.
6. Øk inntak av proteiner fra gode kilder. Proteiner er det makronæringsstoffet som metter best, og fungerer som kroppens byggestein. Jo meir aktiv man er, jo meir proteiner trenger man. Dessuten øker proteiner kroppens forbrenning og og hjelper å bevare muskelmassen i kaloriunderskudd.
7.Planlegg maten og måltidene dine! Planlegging er viktig for å lykkes. Skriv gjerne en middagsplan og handleliste for heile veka med sunne middager som kan tilberedes på kort tid etter man kommer heim fra jobb. Mandag handler du inn, så slipper man å dra på butikken med gnagende sult i kroppen kvar einaste dag. Sett av tid til å lage en sunn matpakke, gjerne kvelden før. Ha med deg sunne mellommåltider i veska i tilfelle sulten kommer på ett upassende tidspunkt. 8. Velg grove og fiberrike kilder til karbohydrat. Unngå karbohrdratkilder som gir rask blodsukkerstigning og lav metthetsfølelse. Jo grovere, jo bedre.
9. Bli kvitt den dårlige maten i skap, skuffer og kjøleskap. Mange kjenner seg nok igjen. Man har sunke ned i sofaen etter middagen, og begynner å bli fysen på noke godt. Chipsen er jo i skapet, og derfor havner den på bordet. Fjerner du alt av dårlig mat og snacks du har tilgjengelig, så er det enklare å holde seg unna. Fyll heller opp med ferske grønnsaker, frukt, nøtter, eller lag sunn, heimelaga snackssom nevnt under.
10. Lær deg å lage sunnere alternativer til kosen! Det er mange som sliter med søtsug og det å legge fra seg søtsakene. Det går fint an å kose seg med sukkerfrie, kalorilette søtsaker både i kvardagen og helgene. Man kan lage sunne alternativer til kaker, desserter, konfekter, snacks som kan nytes meg god samvittighet. Er man nybegynner må man nok handle inn litt alternativer ingredienser som man kan bruke. Bloggen min flenger av slike sunne oppskrifter, bli inspireret!
Sist, og ikkje minst så må eg presisere at det er viktig å finne en balansegang mellom det sunne og næringsrike, og det mindre sunne. Spiser du sunt 80-85% av tiden, så har kropp og hode godt av å kople ut dei restende 15-20%. Det skal trossalt være en livsstil man kan leve med!
Andre planlagde innlegg innen for dette er blant anna: 10 tips … … for meir energi i kvardagen … når man skal legge om livsstilen … til mat for å få betre utbytte av treninga … for en meir aktiv kvardag … når man skal starte opp med trening … til matvarer som alle burde inkludere i sitt kosthold … matpakketips – lunsjboksen … til lure basisvarer i skap og skuffer, for å kunne bake sunnere … til funksjonell trening … for å oppnå sine mål innen trening … for motivasjon til trening
Håper dette høres interessant ut! Har dere tips eller ønsker innenfor "10 tips" må dere berre gi ett pip i kommentarfeltet 🙂

Heisann, og god Lørdag alle sammen!
Idag tenkte eg å komme med ett innlegg retta meir mot trening og kosthold. Mange etterspørr innlegg relatert til desse temaene, og siden eg i hovedsak er en blogg med fokus på matglede, helse, kosthold og trening så vil det bli nokre slike innlegg innimellom alle oppskriftene.

Eg tenker at "10 tips" er en grei måte å skrive slike innlegg på. Dei skal trossalt vere lettleste, og eg ønsker å nå ut til flest mulig med budskapen min. Da gjelder det å ikkje skrive milevislange innlegg med alt man finner av informasjon og studier, men korte det ned til heilt simple, enkle tips som man kan ha nytte av i kvardagen. Det blir tips fra meg til dere – eg vil bruke egne erfaringer, kunnskap og utdanninga mi for det den er verdt. Det er ikkje sikkert alle tips og alle innlegg passer for alle, sånn at dere veit det. Det blir forskjellige temaer fra gang til gang, men selfølgelig med fokus på helse, livsstil, sunn mat, kosthold, trening. Eg vil prøve å få fram at små grep kan utgjere en stor forskjell, som blir budskapen min innenfor desse innleggene.

Det første "10 tips" innlegget er – dagens innlegg – 10 tips til eit sunnare kosthald. Håpe det er nyttig lesing!

1. Drikk nok vatn, og bruk vatn som tørstedrikk!
Drikk minst 2-3 liter vatn om dagen for å opprettholde væskebalansen i kroppen. Unngå å bruke juice, brus og anna flytende energi som tørstedrikk, det gir mange tomme kalorier og unødvendige blodsukkerstigninger.

2. Kutt ut alt av ferdigposer, lag maten fra bunnen av.
Bearbeida mat og halvfabrikata inneholder masse unødvendige tilsetningsstoffer, skjult sukker, transfett berre for å nevne noke. Lag maten fra bunnen av, så veit du kva den inneholder – og du får i deg næringsstoff som kroppen faktisk trenger.

3. Øk inntak av frukt, bær og spesielt grønnsaker, tenk farger!
Proppfulle av vitaminer, mineraler og antioksidanter som kroppen trenger. Nødvendig for å forhindre sjukdommer og ei god helse – og desse essensielle vitaminene og mineralene hjelper kroppen med blodsirkulasjon, nervesystem, muskler, skjelett og slimhinner. Både frukt, bær og grønnsaker er kalorifattig og fyller godt i magen.

4. Spis meir fisk av alle typer!
Fisk er opphav til dei essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6, som man må få gjennom kostholdet. Desse fettsyrene reduserer risikoen for blant anna hjertesjukdom, fleire kreftformer, antiflammatoriske sjukdommer og depresjon. i tillegg er feit fisk rik på vitamin D som er viktig for kroppens regulering av kalsium.

5. Spis regelmessig, finn en måltidsrytme som passer deg.
Å spise regelmessig bidrar til stabilt blodsukker, økt konsentrasjon, presentasjon, helse og velvære. Unngå å gå sulten mellom måltider, det er her mange feiler med å enten småspise eller kjøpe seg rask, usunn ferdigmat. Det er også forskjellig fra person til person kva måltidsrytme man har og foretrekker, her er det ingen fasit – den har du kun sjølv.

6. Øk inntak av proteiner fra gode kilder.
Proteiner er det makronæringsstoffet som metter best, og fungerer som kroppens byggestein. Jo meir aktiv man er, jo meir proteiner trenger man. Dessuten øker proteiner kroppens forbrenning og og hjelper å bevare muskelmassen i kaloriunderskudd.

7.Planlegg maten og måltidene dine!
Planlegging er viktig for å lykkes. Skriv gjerne en middagsplan og handleliste for heile veka med sunne middager som kan tilberedes på kort tid etter man kommer heim fra jobb. Mandag handler du inn, så slipper man å dra på butikken med gnagende sult i kroppen kvar einaste dag. Sett av tid til å lage en sunn matpakke, gjerne kvelden før. Ha med deg sunne mellommåltider i veska i tilfelle sulten kommer på ett upassende tidspunkt.

8. Velg grove og fiberrike kilder til karbohydrat.
Unngå karbohrdratkilder som gir rask blodsukkerstigning og lav metthetsfølelse. Jo grovere, jo bedre.

9. Bli kvitt den dårlige maten i skap, skuffer og kjøleskap.
Mange kjenner seg nok igjen. Man har sunke ned i sofaen etter middagen, og begynner å bli fysen på noke godt. Chipsen er jo i skapet, og derfor havner den på bordet. Fjerner du alt av dårlig mat og snacks du har tilgjengelig, så er det enklare å holde seg unna. Fyll heller opp med ferske grønnsaker, frukt, nøtter, eller lag sunn, heimelaga snackssom nevnt under.

10. Lær deg å lage sunnere alternativer til kosen!
Det er mange som sliter med søtsug og det å legge fra seg søtsakene. Det går fint an å kose seg med sukkerfrie, kalorilette søtsaker både i kvardagen og helgene. Man kan lage sunne alternativer til kaker, desserter, konfekter, snacks som kan nytes meg god samvittighet. Er man nybegynner må man nok handle inn litt alternativer ingredienser som man kan bruke. Bloggen min flenger av slike sunne oppskrifter, bli inspireret!

Sist, og ikkje minst så må eg presisere at det er viktig å finne en balansegang mellom det sunne og næringsrike, og det mindre sunne. Spiser du sunt 80-85% av tiden, så har kropp og hode godt av å kople ut dei restende 15-20%. Det skal trossalt være en livsstil man kan leve med!


Andre planlagde innlegg innen for dette er blant anna: 10 tips …
… for meir energi i kvardagen
… når man skal legge om livsstilen
… til mat for å få betre utbytte av treninga
… for en meir aktiv kvardag
… når man skal starte opp med trening
… til matvarer som alle burde inkludere i sitt kosthold
… matpakketips – lunsjboksen
… til lure basisvarer i skap og skuffer, for å kunne bake sunnere
… til funksjonell trening
… for å oppnå sine mål innen trening
… for motivasjon til trening

Håper dette høres interessant ut! Har dere tips eller ønsker innenfor "10 tips" må dere berre gi ett pip i kommentarfeltet 🙂


SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg