Linda Stuhaug

Hummus

Hummus
Vi er i gang med årets andre veke, og eg starter med å dele oppskrift på en krema og smakfull hummus!
Her har eg servert hummus som dip til snackgulerøtter og sukkererter. Bruk gjerne andre grønnsaker som paprika, agurk eller kålrot i tillegg. Perfekt som kveldssnacks medan du ser favorittprogrammet ditt 🙂 Ellers er hummus også godt i salat, som tilbehør til middag, som fyll i lomper/lefser eller med falafler.
Hummus, 1 skål 1 boks kikerter (250 g avrent) 1 ss tahini* 1-2 fedd kvitløk saft fra 1/3 sitron ½ ts spisskumin ½ ts salt vatn
Ha alle ingrediensene i en blender eller bruk stavmikser til å få en jevn mos. Juster med vatn til en passelig fyldig og krema konsistens. Server straks til oppkuttede grønnsaker eller alternativene ovenfor. Hummusen kan fint stå eit par dager i kjøleskapet, så lag gjerne dobbel porsjon!
Tahini er en slags masse som består av malte sesamfrø. Den har konsistens som peanøttsmør og kan sammenlignes på mange måter. Personlig liker eg ikkje tahini aleine, men som ingrediens og smakstilsetter i blant anna hummus er det knallgodt! Tahini fås kjøpt på blant anna helsekostbutikker, innvandrerbutikker eller iherb.
Hummusen kan lages uten tahini, men det gir det lille ekstra. Bruk gjerne en slump olje istedenfor om du ikkje har tahini.
Lages på 1-2-3 og er både billig, næringsrikt, smakfullt, enkelt og godt. Prøv du også da vell! 

Vi er i gang med årets andre veke, og eg starter med å dele oppskrift på en krema og smakfull hummus!

Her har eg servert hummus som dip til snackgulerøtter og sukkererter. Bruk gjerne andre grønnsaker som paprika, agurk eller kålrot i tillegg. Perfekt som kveldssnacks medan du ser favorittprogrammet ditt 🙂 Ellers er hummus også godt i salat, som tilbehør til middag, som fyll i lomper/lefser eller med  falafler.

Hummus, 1 skål
1 boks kikerter (250 g avrent)
1 ss tahini*
1-2 fedd kvitløk
saft fra 1/3 sitron
½ ts spisskumin
½ ts salt
vatn

Ha alle ingrediensene i en blender eller bruk stavmikser til å få en jevn mos. Juster med vatn til en passelig fyldig og krema konsistens. Server straks til oppkuttede grønnsaker eller alternativene ovenfor. Hummusen kan fint stå eit par dager i kjøleskapet, så lag gjerne dobbel porsjon!


Tahini er en slags masse som består av malte sesamfrø. Den har konsistens som peanøttsmør og kan sammenlignes på mange måter. Personlig liker eg ikkje tahini aleine, men som ingrediens og smakstilsetter i blant anna hummus er det knallgodt! Tahini fås kjøpt på blant anna helsekostbutikker, innvandrerbutikker eller iherb.

Hummusen kan lages uten tahini, men det gir det lille ekstra. Bruk gjerne en slump olje istedenfor om du ikkje har tahini.


Lages på 1-2-3 og er både billig, næringsrikt, smakfullt, enkelt og godt.
Prøv du også da vell! 

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg