Sukkerfri jordbær- og bringebærsylte med chiafrø

Dette syltetøyet her har eg SÅ dilla på! Bær, chiafrø og søtning er alt du trenger, og resultatet blir smakfullt og ikkje minst næringsrikt syltetøy du kan fråtse i og faktisk skaffe «5 om dagen» poeng! Men, eg digger dette først og fremst fordi det er veldig anvendelig, lettvint å lage og digg på smak♥︎ Eg bruker det kvar dag i kjøleskapsgrauten min, i tillegg som pålegg og topping på yoghurtblandinger. Anbefalst! Først litt info: 1. Eg lager ofte en stor porsjon med 800-900 gram bær når eg først eg i gang, fordeler sylta i 3 glass og fryser ned 2 av dei. Vipps så har eg klart syltetøy når det er tomt. Men, visst du kun vil lage eit glass, så justerer du berre ned mengda. 2. Oppskrifta kan du såklart bruke til alle typer bær! Kun bringebær, kun jordbær, blåbær, rips, skogsbær også vidare. Lag gjerne din egen variant! 3. Anbefaler virkelig norske bær, spesielt jordbær for best smak! Eg har frysaren full av norske bær fra i fjor, men ellers finner du utvalgte merker i frysedisken på butikken. Når det blir sommar og norsk bærsesong igjen lager eg syltetøyet med ferske bær framfor fryste🤗