Linda Stuhaug

14. januar 2015

Seige snickerstrøfler

Seige snickerstrøfler
God lille-lørdag!
Er du fysen på noko søtt som er raskt og enkelt å lage? Desse snickerstrøflene smeller man sammen på noken minutter før dei må godgjere seg litt i frysaren! Søte, seige og utrulig gode med en blandingssmak mellom sjokolade, karamell og salte peanøtter – derfor navner seige snickerstrøfler.
Dette er en vidareutvikla oppskrift av seige browniestrøfler som eg har fått mange gode tilbakemeldinger på. Som dere ser er dadler en av hovedingrediensane, men du smaker ikkje dadlene – dei er kun med på å lage en god søtsmak og konsistens så dei kan ikkje droppes.
Uten tilsatt sukker, gluten og melk. I tillegg kan dei fint lages om man ikkje tåler nøtter –
Seige snickerstrøfler, 10-12 stk 4 store, saftige dadler – ca 80 g uten stein 40 g salte peanøtter 15 g havregryn, kan sløyfes eller bruk valgfri tørrvare 1 ss, 15 g kakao en klype salt
Ha alle ingrediensene i en foodprosessor eller kraftig blender, og kjør til en jevn og klumpfri masse. Gjer massen kompakt mellom hendene og trill til munnfulle kuler. Rull gjerne i hakkede peanøtter, kokos, kakao eller lignende om du ønsker det.
Sett i fryseren en time, da er dei spiseklare. Snickerstrøflene kan fint oppbevares i fryseren og tine eit par minutter i romtemperatur før servering, da smaker dei best. Dei står seg i vekesvis!
Tips / alternativer: – Tåler du ikkje nøtter? Bruk kjerner istedenfor! Gode eksempel er pinjekjerner, gresskarkjerner eller solsikkerkjerner. – Om du bruker tørrvare kan du bruke kva som helst, men vær obs på at nokre typer kan gi smak til ferdig resultat.
Dadler inneholder naturlig fruktsukker og er en god kilde til kostfiber, som gir god fordøyelse og forebygger forstoppelse. Dei inneholder også masse av mineralene magnesium og kalium, som er viktig for syre-balansen i kroppen og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt. Magnesium sørger for at skjelettmusklane og hjertemusklane fungerer, samt at mineralet deltar i omsetningen av karbohydrater og er nøgvendig når kroppen skal nydanne protein og feitt. Dadler inneholder også A- og B vitaminer, fosfor og jern.
Eg er så glad eg fekk augene opp dadlene, for dei har fantastiske bakeegenskaper!
Spis som sunn snacks, som noko søtt og godt med kaffikoppen eller som energikuler når man trenger litt ekstra giv.
Tørr du prøve?

God lille-lørdag!

Er du fysen på noko søtt som er raskt og enkelt å lage? Desse snickerstrøflene smeller man sammen på noken minutter før dei må godgjere seg litt i frysaren! Søte, seige og utrulig gode med en blandingssmak mellom sjokolade, karamell og salte peanøtter – derfor navner seige snickerstrøfler.

Dette er en vidareutvikla oppskrift av seige browniestrøfler som eg har fått mange gode tilbakemeldinger på. Som dere ser er dadler en av hovedingrediensane, men du smaker ikkje dadlene – dei er kun med på å lage en god søtsmak og konsistens så dei kan ikkje droppes.

Uten tilsatt sukker, gluten og melk. I tillegg kan dei fint lages om man ikkje tåler nøtter –

Seige snickerstrøfler, 10-12 stk
4 store, saftige dadler – ca 80 g uten stein
40 g salte peanøtter
15 g havregryn, kan sløyfes eller bruk valgfri tørrvare
1 ss, 15 g kakao
en klype salt

Ha alle ingrediensene i en foodprosessor eller kraftig blender, og kjør til en jevn og klumpfri masse. Gjer massen kompakt mellom hendene og trill til munnfulle kuler. Rull gjerne i hakkede peanøtter, kokos, kakao eller lignende om du ønsker det.

Sett i fryseren en time, da er dei spiseklare. Snickerstrøflene kan fint oppbevares i fryseren og tine eit par minutter i romtemperatur før servering, da smaker dei best. Dei står seg i vekesvis!

Tips / alternativer:
– Tåler du ikkje nøtter? Bruk kjerner istedenfor! Gode eksempel er pinjekjerner, gresskarkjerner eller solsikkerkjerner.
– Om du bruker tørrvare kan du bruke kva som helst, men vær obs på at nokre typer kan gi smak til ferdig resultat.

Dadler inneholder naturlig fruktsukker og er en god kilde til kostfiber, som gir god fordøyelse og forebygger forstoppelse. Dei inneholder også masse av mineralene magnesium og kalium, som er viktig for syre-balansen i kroppen og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt. Magnesium sørger for at skjelettmusklane og hjertemusklane fungerer, samt at mineralet deltar i omsetningen av karbohydrater og er nøgvendig når kroppen skal nydanne protein og feitt. Dadler inneholder også A- og B vitaminer, fosfor og jern.

Eg er så glad eg fekk augene opp dadlene, for dei har fantastiske bakeegenskaper!

Spis som sunn snacks, som noko søtt og godt med kaffikoppen eller som energikuler når man trenger litt ekstra giv.

Tørr du prøve?

6 Kommentarer

E

Else

13. oktober 2020

Hei. Så flott at du deler. Dette skal jeg prøve, men jeg har et spørsmål. Havregryn kan være tungt fordøyelig. For å gjøre tarmen «glad» er det ofte lurt å bløtlegge dem. Hva tenker du om å bløtlegge havregryn over natten og evnt sile av vannet før bruk i denne oppskriften? 🙂

Linda Stuhaug

14. oktober 2020

Det trur eg vil fungere veldig dårlig her, dessverre. Die tiltrekker seg mykje væske og det blir feil å ha vatn i oppskrifta, så då ville eg heller brukt meir peanøtter om eg var deg 🙂

K

Kristine

9. desember 2018

Tusen takk for en supergod oppskrift! Jeg prøvde å lage disse for første gang i går, og nå er de spist opp Veldig enkle og raske å lage. Ny batch skal lages i dag og da blir det firedobbel porsjon!

Linda Stuhaug

10. desember 2018

Hurra, så kjekt å lese, Kristine! Det er stas! Då er det berre å lage opp haugevis og ha i frysaren framover 😀

T

Tuva Johanne

29. desember 2019

Disse har jeg tenkt til å lage til farmoren min som nettopp har fått diabetes. Gleder meg til å se om hun liker de.

Linda Stuhaug

30. desember 2019

Det håper eg ho gjer! Du får gi meg en tilbakemelding 😀

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg