Linda Stuhaug

Supert og sunt lunsjtips: eggemuffins!

Supert og sunt lunsjtips: eggemuffins!
Heisann, og god Søndag alle sammen 🙂
Først og fremst over til dagens oppskrift, nemlig eggemuffins! Det er veldig mange som spørr om eg kan komme med fleire sunne, raske og enkle lunsjtips. Desse eggemuffinsene er geniale å lage opp en kveld og ta med i lunsjboksen utover veka, gjerne sammen med en frisk salat, knaskegrønt eller andre grønnsaker. Det går kjempefort å lage dei, og det som egentlig tar tid er steikinga i ovnen.
Eggemuffins blir på en måte omelett i muffinsformer. Det som er så utrulig greit er at man kan variere dei i det uendelige etter kva man liker og har tilgjengelig av kjøtt, grønnsaker og anna tilbehør. Her får dere oppskiften på dagens variant, det er ingen tvil om at eg skal prøve meg fram med andre typer seinare –
Eggemuffins, 6-8 stk Grønnsaker – eg bruke brokkolibuketter, hakka paprika og spinat 120 g Skinke – eg brukte bogskinke 5 egg 2 ss kesam – bruk gjerne kokosmelk for melkefri variant Krydder – eg brukte salt, pepper, aromat, grovkverna chilli og kvitløk 0,5 ts bakepulver Evt. en skvett vatn/melk
Framgangsmetode Spray gjerne muffinsformer / silikonformer. Visp sammen egg, kesam, krydder, bakepulver og spinat i en bolle. Fordel skinke og resten av grønnsakene i formene, hell over eggeblandinga og strø over siste resten av skinke og grønnsaker på toppen. Steik midt i ovnen på 175 grader i 20-25 minutt, litt ettersom kor store dei er. Mine stod 25 minutt og dei heva og stod høgt over formene når eg tok dei ut av ovnen, men når dei hadde fått avkjølt seg litt så satte dei seg skikkelig.
Tips til variasjon: Prøv deg fram med ulike grønnsaker, kjøtt, krydder for å få andre smaker: spekeskinke, stekt bacon, paprika i alle farger, blomkål, mais, sopp, bønner eller kikerter, asparges, pressa kvitløk, hakka chilli, røykt skinke, røykt laks, vårløk, purreløk, urter, fetaost, kremost, smelta ost på toppen, parmesan… mulighetane er mange for å få en smaksopplevelse, det er berre å bruke kreativiteten.
Oppbevar eggemuffins i tett boks i kjøleskap, dei står seg vertfall 3-4 dager.
Eggemuffinsene er like gode kalde som varme, og passer like godt som frukost, kveldsmat og middag som i lunsjboksen!
Håper det var ett nyttig lunsjtips for noken av dere! Lag i kveld og ha lunsjen klar til dei kommende dagene, Søndag er jo perfekt tid å gjere det på 🙂

Heisann, og god Søndag alle sammen 🙂

Først og fremst over til dagens oppskrift, nemlig eggemuffins! Det er veldig mange som spørr om eg kan komme med fleire sunne, raske og enkle lunsjtips. Desse eggemuffinsene er geniale å lage opp en kveld og ta med i lunsjboksen utover veka, gjerne sammen med en frisk salat, knaskegrønt eller andre grønnsaker. Det går kjempefort å lage dei, og det som egentlig tar tid er steikinga i ovnen.

Eggemuffins blir på en måte omelett i muffinsformer. Det som er så utrulig greit er at man kan variere dei i det uendelige etter kva man liker og har tilgjengelig av kjøtt, grønnsaker og anna tilbehør. Her får dere oppskiften på dagens variant, det er ingen tvil om at eg skal prøve meg fram med andre typer seinare –

Eggemuffins, 6-8 stk
Grønnsaker – eg bruke brokkolibuketter, hakka paprika og spinat
120 g Skinke – eg brukte bogskinke
5 egg
2 ss kesam – bruk gjerne kokosmelk for melkefri variant
Krydder – eg brukte salt, pepper, aromat, grovkverna chilli og kvitløk
0,5 ts bakepulver
Evt. en skvett vatn/melk

Framgangsmetode
Spray gjerne muffinsformer / silikonformer. Visp sammen egg, kesam, krydder, bakepulver og spinat i en bolle. Fordel skinke og resten av grønnsakene i formene, hell over eggeblandinga og strø over siste resten av skinke og grønnsaker på toppen. Steik midt i ovnen på 175 grader i 20-25 minutt, litt ettersom kor store dei er. Mine stod 25 minutt og dei heva og stod høgt over formene når eg tok dei ut av ovnen, men når dei hadde fått avkjølt seg litt så satte dei seg skikkelig.

Tips til variasjon:
Prøv deg fram med ulike grønnsaker, kjøtt, krydder for å få andre smaker: spekeskinke, stekt bacon, paprika i alle farger, blomkål, mais, sopp, bønner eller kikerter, asparges, pressa kvitløk, hakka chilli, røykt skinke, røykt laks, vårløk, purreløk, urter, fetaost, kremost, smelta ost på toppen, parmesan… mulighetane er mange for å få en smaksopplevelse, det er berre å bruke kreativiteten.

Oppbevar eggemuffins i tett boks i kjøleskap, dei står seg vertfall 3-4 dager.

Eggemuffinsene er like gode kalde som varme, og passer like godt som frukost, kveldsmat og middag som i lunsjboksen!

Håper det var ett nyttig lunsjtips for noken av dere! Lag i kveld og ha lunsjen klar til dei kommende dagene, Søndag er jo perfekt tid å gjere det på 🙂

11 Kommentarer

G

Gudrun

20. august 2021

Hei … disse lunch muffins er berre så god og kan anbefales

Linda Stuhaug

20. august 2021

Så kjekt å lese, Gudrun 😀

B

Beate

24. juni 2022

Elsker disse og barna spiser seg ihjel selv😆 Men kveldsdilemma siden bitikken nå er stengt🙈Kan man bruke crème fraiche isteden for kesam? 🙈

Linda Stuhaug

25. juni 2022

Haha fantastisk! Absolutt, CF kan alltid erstatte kesam🤩

E

Elias bjørgo

31. mai 2022

disse her anbefales! 10/10 smakte veldig godt altså, fytti katta! prank!

Linda Stuhaug

1. juni 2022

Så hyggelig Elias😀

G

GUDRUN

31. mai 2022

ikke greit altså! netttroll!:(

S

Sera Madeleine Elstad

6. august 2018

ser velig godt ut, men kan de fryses ned?

Linda Stuhaug

7. august 2018

Jepp 🙂

b

bernt kutsen

30. mai 2022

smakte falsk, og hadde veldig kvalmende konsistens

Linda Stuhaug

1. juni 2022

OK :)

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg