Linda Stuhaug

11. mars 2014

Indrefilet av svin med brokkolisalat

Indrefilet av svin med brokkolisalat
Brokkolisalat har våre ett favoritt-tilbehør det siste året. Eg smakte det for første gang i en barnedåp, og lagde i etterkant en sunnere versjon uten sukker og magrere meireriprodukt. Brokkolisalat passer veldig godt sammen med mange typer kjøtt – svin, kylling, kalkun, rødt kjøtt, skinke, skalldyr. Mange er skeptiske til kombinasjonen av ingredienser i salaten, men det er nemlig den som gjer den så god og spesiell. Ingen ingredienser kan unngås!
Indrefilet av svin 1. Gni indrefileten inn med salt&pepper. For å få en steikeskorpe kan du brune den lett på alle sider på ei panna med litt smør, men det er ikkje nødvendig.
2. Legg indrefileten på bakepapirkledd langpanne og steik midt i ovnen på 180 grader i 20- 25 minutter, alt ettersom om du ønsker den smårosa eller gjennomstekt. Du kan og bruke steiketermometer, da stopper du på 70 grader for rosa kjerne, og 76 grader for gjennomstekt. Skjær i skiver.
Brokkolisalat, 2 porsjoner 1 brokkoli 1 boks, 300 g kesam 2 ss epleeddik 2-3 ts sukrin+, evt. anna søtning Rosiner Pinjekjerner
Kutt rå brokkoli i små buketter. Strø over ønska mengde – masse – rosiner og pinjekjerner. I en egen bolle blander du sammen mager kesam, sukrin+ og epleeddik, smak til om du vil ha den meir syrlig/søt eller om avrundinga mellom det syrlige og søte er grei. Bland inn brokkolien og vend godt så alt er blanda. Voilâ!
Når eg lager dobbel porsjon med brokkolisalat så tar eg selfølgelig restene med i lunsjboksen. Hadde også kjøtt igjen, så det var midt i blinken – men skinke i ulike varianter kan vere en erstatning om man ikkje har tilgjengelig / tid å steike opp kjøtt! Perfekt lunsjboks med en god fordeling mellom protein, karbohydrat og fett 🙂
Velbekomme!

Brokkolisalat har våre ett favoritt-tilbehør det siste året.
Eg smakte det for første gang i en barnedåp, og lagde i etterkant en sunnere versjon uten sukker og magrere meireriprodukt. Brokkolisalat passer veldig godt sammen med mange typer kjøtt – svin, kylling, kalkun, rødt kjøtt, skinke, skalldyr. Mange er skeptiske til kombinasjonen av ingredienser i salaten, men det er nemlig den som gjer den så god og spesiell. Ingen ingredienser kan unngås!

Indrefilet av svin
1. Gni indrefileten inn med salt&pepper. For å få en steikeskorpe kan du brune den lett på alle sider på ei panna med litt smør, men det er ikkje nødvendig.

2. Legg indrefileten på bakepapirkledd langpanne og steik midt i ovnen på 180 grader i 20- 25 minutter, alt ettersom om du ønsker den smårosa eller gjennomstekt. Du kan og bruke steiketermometer, da stopper du på 70 grader for rosa kjerne, og 76 grader for gjennomstekt. Skjær i skiver.

Brokkolisalat, 2 porsjoner
1 brokkoli
1 boks, 300 g kesam
2 ss epleeddik
2-3 ts sukrin+, evt. anna søtning
Rosiner
Pinjekjerner

Kutt rå brokkoli i små buketter. Strø over ønska mengde – masse – rosiner og pinjekjerner. I en egen bolle blander du sammen mager kesam, sukrin+ og epleeddik, smak til om du vil ha den meir syrlig/søt eller om avrundinga mellom det syrlige og søte er grei. Bland inn brokkolien og vend godt så alt er blanda. Voilâ!


Når eg lager dobbel porsjon med brokkolisalat så tar eg selfølgelig restene med i lunsjboksen. Hadde også kjøtt igjen, så det var midt i blinken – men skinke i ulike varianter kan vere en erstatning om man ikkje har tilgjengelig / tid å steike opp kjøtt! Perfekt lunsjboks med en god fordeling mellom protein, karbohydrat og fett 🙂

Velbekomme!

SKRIV EN KOMMENTAR

Nyaste innlegg